Nye regler og fælles klageportal

Nye regler og fælles klageportal

Lidt information til webshop-ejere om de nye klageregler.


ODR = Online Dispute Resolution. 
Det er navnet på den nye fælles Europæiske klageportal.
Portalen er lavet som et fælles sted hvor alle borgere i Europa kan få behandlet deres klager vedr. internethandel. Klagen behandles på forbrugerens eget sprog og virksomheden der klages over, får automatisk besked via den, af forbrugeren, indtastede e-mailadresse til webshoppen.


Reglerne gælder hvis: 
Du har en webshop der sælger til forbrugere/privatpersoner (B2C). Også selvom du ”kun” har kunder der er bosiddende/handlende i Danmark.
Du har en webshop der sælger til firmaer (B2B) OG til forbrugere/privatpersoner (B2C).

Reglerne gælder IKKE hvis:
Du har en webshop der UDELUKKENDE sælger til firmaer (B2B).


De nye regler siger at du skal:
- Fra d. 15/2-2016 linke til ODR-platformen (http://ec.europa.eu/odr) evt. under handelsbetingelserne på din webshop, hvor du i forvejen har proceduren for reklamationer og fortrudt køb stående.
- Gøre forbrugerne opmærksomme på at platformen kan benyttes til at behandle en klage.
- Sammen med linket tydeligt angive webshoppens e-mailadresse, da det er denne som forbrugeren skal indtaste og du får besked via.

 

 

Nyhedsbreve og tilbudsmails
Du skal også linke til platformen hvis du sender nyhedsmails eller tilbudsmails, hvor man direkte via mailen kan lave en handel eller acceptere et tilbud. Linket til platformen skal være i samme mail som tilbuddet.

Hvis du sender ”almindelige” nyhedsbreve med tilbud som benyttes ved at man skal handle på din webshop, så behøver du ikke linke til platformen, da din webshop jo giver de relevante informationer.

Dine kunder der er bosiddende i Danmark kan selvfølgelig stadig klage som de ellers ville have gjort f.eks. via Forbrugerklagenævnet.

Det bedste er jo selvfølgelig altid at klagesager løses uden at blande nævn eller portaler ind i billedet.
Sørg derfor for en god og sober dialog med kunden. Det er uden tvivl i jeres begges interesse da klagesager der anmeldes gennem f.eks. Forbrugerklagenævnet, både er langtrukne og desuden heller ikke gratis.

Har du spørgsmål eller er du nysgerrig?

Vi er kun et opkald væk 7070 2626