Døde links og deres effekt hos Google

Hold styr på de døde links

Hold styr på de døde links

What!...
Jeg har en masse sider eller produkter på shoppen der ikke bruges mere. Skal jeg nu til at rydde op og slette dem? Men der er jo indhold på dem som jeg gerne vil beholde hvis det skulle blive aktuelt igen?

Nej.. du skal ikke slette dem. Det er ikke nødvendigt for det er ikke dét vi mener med at holde styr på de døde links. Hvis siderne bare "ligger" og ikke har nogle indgående links skader de bestemt ikke, og du kan bare lade dem være. Det kan dog være en god idé at flytte dem til en "arkiv" så du har styr på hvad det er aktivt og hvad der ikke er.

Det som til gengæld kan skade din placering hos Google det er, som vi skriver, "Døde links". Altså links fra andre sider på din website som peger hen imod sider der ikke eksisterer mere eller er blevet flyttet.

Google går MEGET højt op i at brugeroplevelsen skal være så god som overhovedet mulig, og det at ramme "404"-sider, altså klikke på links der ikke virker, må siges at forringe denne oplevelse en hel del.
Du må jo også indrømme at der er ikke noget mere demotiverende for at handle på en side, end hvis links til produkter osv. ikke virker.

Før du har set dig om har den besøgende forladt dit website og kommer muligvis slet ikke igen. Hvis du vil læse mere om det at "beholde" de besøgende kan du se indlægget her. (Se bare dér.. et internt link som gerne skulle virke).

Hvad kan du så gøre?
Det nemmeste er jo at vælge de rigtige systemer og værktøjer som mere eller mindre selv holder styr på dine sider og deres interne relationer.
F.eks. så kan det system EasyFlow arbejder med, Umbraco, selv "videresende" de besøgende til den rigtige side hvis du f.eks. har flyttet en side eller omdøbt den. Det eliminerer jo ikke alle fejl og du skal selvfølgelig stadig selv holde øje med din side. Men det gør det MEGET nemmere og giver samtidig også en "historik" over hvad der hed hvad - og hvornår.

De findes RIGTIG mange værktøjer til at checke om din side indeholder døde links eller manglende filer (det er stort set det samme). Google Webmaster Tools som må siges at være en åbenlys løsning kan også hurtigt fortælle dig hvilke sider der ikke virker som de skal, men så sandelig også hvilke ANDRE sider som linker til dig.

Joo... du læste rigtigt. 
Én ting er dine egne links - men hvad med de andres?
Har du f.eks. en webshop eller en populær side med gode indlæg (såsom vores) - så vil der hurtigt blive lavet links til din side fra andre steder på nettet. Og det er ikke noget du styrer - ikke det hele i hvert fald.
Er du som sagt webshop og bruger pricerunner eller lign. så er der opsat processer der "opdaterer" links automatisk på deres sider. Men har du f.eks. kunder, det kunne være en B2B forhandler, som laver "manuelle" links til dine produkter, så vil det have kedelige konsekvenser, både for dig og for dem. De skal selvfølgelig også holde styr på om deres links virker, ligesom du skal, men en korrekt opsat "videredirigering" vil gøre det meget lettere for jer begge.

Men hvordan gør man?
Se her er der lige så mange svar som der er websites (okey.. ikke helt.. men næsten). Som nævnt er der mange værktøjer til det, men det kræver jo også at man ved hvordan man bruger dem, og ikke mindst hvad du skal gøre med resultaterne.
EasyFlow har lavet disse ting i mange år og har derfor optimeret vores gennemgange af websites og webshops, så vi hurtigt kan identificere problemer, døde links, manglende eller forkerte billeder og meget mere. Så ring eller skriv til os - så tager vi en snak om hvordan vi kan gøre dine kunderne oplevelse på din side endnu bedre.

Har du spørgsmål eller er du nysgerrig?

Vi er kun et opkald væk 7070 2626